De manilla no sortiràs ...

Temes que fa més de dos mesos que no tenen activitat.
Enric_Cp
St. Vicenç
St. Vicenç
Entrades: 63
Membre des de: 12 oct. 2002, 20:16

De manilla no sortiràs ...

EntradaAutor: Enric_Cp » 23 gen. 2003, 12:47

quan vaig apendre a jugar, ja fa massa anys, això acabava amb "... si no tens manilla i as", però també ja fa massa temps i últimament amb molta freqüència s'està imposant la variant "... si no tens rei o as".
Res a dir a la sortida de manilla acompanyada de l'as, però la sortida de manilla amb rei sempre m'ha semblat discutible. Anem a analitzar-ho una miqueta.
La probabilitat que tingui l'as el company és de 1/3.
Simplifiquem, suposem que no hi ha semifallo i no tenim en compte cavall ni sota. Anem a suposar que quan l'as està a la dreta, com que esquerra "suposa" que tenim el rei i el company no ens ha donat l'as, en quant tingui oportunitat apretarà el pal per caçar el nostre rei, i que, diguem un 50% de les vegades efectivament el perdrem. Per compensar tot plegat el rei a tercera basa tampoc l'analitzem, les possibilitats de salvar-lo ja són massa complexes com per estudiar-ho.
Amb aquests condicionants, sortint de manilla farem de mitjana 8.66 punts (14*1/3+6*1/3+6*1/3) i els contraris 3.66 (0*1/3+8*1/6+5*1/7+5*1/3). Com que nosaltres tenim garantits 6 punts (la manilla amb la seva basa) i els contraris 3.33 (l'as en 2 de cada 3: 5*2/3), diguem que el guany net de sortir de 9 és de 2.66 per nosaltres i de 0.33 pels contraris.
Per completar aquest anàlisi, hem de comparar aquest guany amb el que obtindrem si NO sortim de manilla. Aquest anàlisi és més complexe i requereix força més espai que el disponible en un foro, però podem resumir-ho així:
Un jugador surt d'un pal normalment per una de tres possibles raons -ei! és una simplificació, ja sé que les raons són molt més complexes- defensa el seu as (diguem que un 40% de les vegades aquest és el motiu), surt de semifallo (diguem que un altre 40% tot i que en general sortir de semifallo no és gaire bona jugada) o no té res millor a fer (diguem que un 20%). Els càlculs són complexes, però resumint:
* Si en surt el company normalment obtenim millor o igual resultat que sortint nosaltres de manilla. Excepció quan té ell l'as i hi ha semifallo dels contraris i encara, perquè la sortida per defensar l'as pot ser perfectament de figura i per tant la diferència és de pocs punts.
* Si en surten a la dreta, hi ha un cas molt dolent -el company té l'as, NO li posa a la primera basa i hi ha semifallo contrari- i la resta sempre obtenim millor o igual resultat que sortint nosaltres de manilla. Aquesta és en general la millor de les situacions possibles, ja que si cau l'as -a la dreta o al company- agafarem de manilla i podem seguir de rei i si no cau, en quarta posició barrotarem. Encara que fallin la segona basa jo personalment opino que cal barrotar SEMPRE, ja que només ens juguem dos punts i si no barrotem aquest fallo es pot convertir en un descart que acostuma a valer molt més que els dos punts.
* Si en surten a l'esquerra ... buff! depen de massa coses perquè aquí la decissió de barrotar o no és molt variable, però a priori només és pitjor quan barrotem, l'as està a la dreta i hi ha semifallo contrari i tampoc és tant freqüent tot junt.

La conclusió dels meus anàlisi és que en la majoria de casos és millor no sortir de manilla, especialment per la inmensa satisfacció de caçar l'as a la dreta ... no em veig capaç de quantificar aquesta satisfacció, però per mi us puc garantir que és molt alta :D .

A mi m'agrada resumir-ho en una altre dita que vaig apendre dels meus mestres "Del què en sóc amo no en vull ser mosso." que reflecteix a la perfecció la situació: si sortim de manilla perdem el control del pal, si esperem el controlem nosaltres.

Tingueu manilles i no us les fallin.

Carles
Carles
Carles
Entrades: 2252
Membre des de: 15 set. 2002, 23:42

EntradaAutor: Carles » 23 gen. 2003, 14:10

Uf, espes ;-)

Quan me'l torni a llegir, ja te'l contestarè cientificament .... demoment, te'l contestarè botifarrament.

La sortida de 9 amb 12, no es tant dolenta, quan han cantat els contraris i mes si es directe.

Es una sortida posible, entre les moltes.
Per tant, es una posible solució quan no pots tocar cap altre pal.
Com tu has dit, primer vas a salvar l'as, surts de semifallo (això ja ho discutirem a un altre foro), i abans de tocar un pal que pot causar descarts. Surto de Manilla amb el 12, repeteixo, si han cantat els contraris, si hem fet naltrus ho farè menys.

Estid d'acord que no s'ha de fer com a costum, però tampoc es bo tancar-se en banda i no fer-la mai. Com la sortida d'as amb el 12.

Adeu !

Enric_Cp
St. Vicenç
St. Vicenç
Entrades: 63
Membre des de: 12 oct. 2002, 20:16

EntradaAutor: Enric_Cp » 23 gen. 2003, 16:15

Carles,
la intenció del comentari no és pas descartar radicalment la jugada. Totalment d'acord amb què hi ha situacions en què té la seva lògica i efectivament si els trumfos són directes dels contraris pot ser una jugada força assenyada.

L'objectiu de possar-ho a debat és trencar la idea que és una "bona" jugada per se, ja que m'he trobat amb molts jugadors del ButiNet que la fan habitualment i per sistema. Si en tenim molts, si són directes, si la resta de jugades són pitjors, si ... si ... segur que hi ha ple de situacions en què és una jugada a considerar, però a mi em segueix semblant que "regalar" el control d'un pal és una decissió que cal meditar abans de fer-ho alegrement.

Estem al foro de "tàctiques avançades", oi? :D ... doncs posem-hi coses complexes a veure què aprenem.

Com ja saps, aquesta és només la primera part -o millor, la base teòrica- d'una jugada característica meva que no explicaré pas aquí perquè no vull veure dos-cents comentaris en contra :D :D :D

tRoBlaU
Contro
Contro
Entrades: 19
Membre des de: 22 gen. 2003, 02:34

EntradaAutor: tRoBlaU » 23 gen. 2003, 16:29

Jo estic amb tu Enric, només surto de manilla si no tinc cap mes jugada a fer, es a dir:
- No puc arrastrar perque els trumfus son fets per el contrari.
- De un altre pal només en tic dos d'As.
- Tinc semifallo d'un altre pal.

Llavors si sortiré de manilla, clar si tinc 12 o As per recolçar la sortida. A més amb la situació que explico, la manilla que m'adelanto es el pal llarg.

Salut i calers.


Torna a “Relíquies”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 43 visitants

cron