Sant Jordi 2009

Punt de trobada, de reflexió, de converses, etc, sense que tinguin res a veure amb la Botifarra.
rimbo
St. Vicenç
St. Vicenç
Entrades: 71
Membre des de: 15 nov. 2007, 19:31

Sant Jordi 2009

EntradaAutor: rimbo » 22 abr. 2009, 21:19

Salut a tothom!

M’agrada la diada de Sant Jordi però em cansa la mediatització i la comercialització galopant de la festa. Fa un parell d’anys un grup selecte d’escriptors van voler plantar-se davant la invasió massiva de personatges televisius que amb prou feines sabien escriure el seu nom amb correcció, però que, com si res, presentaven el seu llibre entre una corrua immensa de fidels televidents transformats en incondicionals lectors. Finalment, aquell grup d’escriptors han tornat a l’ordre i sigui per pressions de les seves editorials, sigui per generositat envers els seus lectors, han tornat a signar llibres als estands habilitats a tal efecte. Hi hagi pau... i després glòria!

En un altre ordre de coses, es conserven d’un autor antic i desconegut, Marc Valeri Marcial, ciutadà romà d’origen hispà del segle I dC, catorze llibrets d’epigrames que al meu parer són una delícia. Curts, punyents, sarcàstics i de vegades macabres, un veritable plaer pels sentits. Permeteu-me’n un parell per tal de celebrar sant Jordi.

Un primer, tot jutjant els seus propis epigrames, diu:
“Ni ha de bons, n’hi ha de mediocres, són dolents la majoria que llegeixes aquí: no altrament, Avit, es fa un llibre” (Marcial, 1, 16)
Tot un cant a la modèstia. Més d’un hauria de prendre nota!

I un darrer, tot cridant l’atenció sobre la propaganda i fama de certs autors. Un tema de candent actualitat. Diu així:
“Només admires, Vacerra, els poetes antics, i només lloes els que han mort. Ja em perdonaràs, Vacerra, però no val la pena morir per donar-te gust". (Marcial, 8, 69)
Si canviem poetes antics, per escriptors mediàtics i els que han mort per presentadors televisius, el poema té una actualitat admirable!

Bona diada de Sant Jordi a tothom!
rimbo

Nota: Dels epigrames de Marcial hi ha dues traduccions exemplars al català. Una primera en 2 o 3 volums a la Fundació Bernat Metge on es recull la totalitat dels seus epigrames, i una segona, que és una antologia, a la col·lecció L'esparver clàssic d'Edicions de la Magrana.

primavera
Barretina
Barretina
Entrades: 241
Membre des de: 01 nov. 2003, 19:32

EntradaAutor: primavera » 23 abr. 2009, 03:05

La meua recomanació és aquesta. Escric l'enllaç perquè en aquesta adreça hi ha una bona ressenya del llibre en qüestió ("Ser Joan Fuster", editat per la Universitat de València), però curiosament no puc copiar-la i apegar-la -o al menys, jo no sé com es fa-. Si algú és tan amable d'explicar-m'ho podria fer-ho, tot i que amb els URL's davant i darrere no m'ha funcionat. Espero, al menys, haver-ho copiat bé! http://www.facebook.com/ext/share.php?s ... fJx&ref=nf

Carles
Carles
Carles
Entrades: 2252
Membre des de: 15 set. 2002, 23:42

EntradaAutor: Carles » 23 abr. 2009, 12:12

Amb copiar l'adreça n'hi ha prou :-)

Igualment, pots ficar l'adreça final, per que no calgui passar pel facebook:

http://www.gragel.net/museuimaginari/blog/?p=1177

Adéu!

primavera
Barretina
Barretina
Entrades: 241
Membre des de: 01 nov. 2003, 19:32

EntradaAutor: primavera » 24 abr. 2009, 01:33

Moltes gràcies, Carles :D


Torna a “Varietats”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 38 visitants

cron