De tant bo que portavan.................

Tàctiques simples de la Botifarra (per exemple sortida de 12)
txemapenta
Botifarra
Botifarra
Entrades: 131
Membre des de: 14 abr. 2004, 17:11

De tant bo que portavan.................

EntradaAutor: txemapenta » 03 juny 2009, 00:52

Fa unas setmanas vaig veure jugar una partida i va pasar una jugada que a dia d'avui encara no puc oblidar. No la puc oblidar perque per mi tots els jugadors de la taula van jugar "correctament" i per que a la gent a qui li vaig comentar la jugada, cap d'ells es ficavan d'acord en com jugarlas.
Os diré que amb cuatre manilles, tres asos i quasi dos pals complets van guanyar o perdre 1 punt........
Sirá molt facil, sapiguen el resultat dir "es que tu, o tu, has jugat malament" pero han pasat setmanes i lo únic que he tret clar es que quan veus que es pot perdre en aquet joc (o guanyar 1) dius "aquet es el joc mes gran del mon".Encara que altres diran "que putes que son les cartes".
El joc es aquet:
Sud delega amb 5 ors de 9, cavall, 8, 7, 6; as de basto sol, tres espasas de as dos tres i tres copas de 6, 3, 2.
Nord porta semi al oro de sota, sis copas de 9, as sota, tres bastos de 9, i 2 espasas de 9 cavall.
Nord fa butifarra.
Est surt a oro de 3, nord sota, oest rei, sud manilla.
1er problema:¿Qué juga sud?
Te tres posibilitats :
o torna a oro, treu l'as i espera entrar amb un dels dos asos per fer quatre basas més;
o va de tres de espasa, amb el pensament de que si nord porta el 9(com el te) tornará es fara el as i habrá deixat el pal lliure amb el problema que deprés es trovará un altre cop amb el mateix problema que avans, només que amb una entrada menys;
o va de as de basto, amb la por de que si nord porta 2 de 9 mati pensan que porta pal llarg al basto......
2ª JUGADA: :roll:
Senyors: sud te un problema, un problema que ha de resoldre rápidament perque es una partida de campionat i es lleig rumiarseu massa.
Torna a oro, est mata d'as, nord marxa d'un basto, oest dona oro.
3ª JUGADA:
Est no porta un clavell a la ma i la única guia que te es l'anada de basto de nord.
Est toca cavall de basto, nord mata de 9, oest basto petit, sud as de basto.
4ª i 5ª JUGADA:
Nord s'arranca amb copa de 9 tots donan copa.
Nord continua amb as de copa només donan copa oest i sud.
S'ha quedat dins el rei de copa.
Nord pensa que sud porta entrada per ferse l'oro .O pot ser rei de copa, o pot ser rei de basto o podría ser as d'espasa(es lo que menys es pensa).
Decideix treurel.
6ª JUGADA:
El rei de copa el porta oest
7ª,8ª,9ª,10ª,11ª i 12ª JUGADA:
Oest juga consecutivament 6 bastos seguits de rei foten dels nervis a nord i sud, amen de 9, as despasa, cavall de copa, i la resta de l'oro.

CONCLUSIONS:
Est portava un basto (el cavall) i va arrancar d'ell només per la primera anada de nord, nord portava tres bastos, sud 1 i oest la friolera de 7!!!
Es clar que es van conjugar uns quants factors per que es desencadenes el desastre per nord-sud.
No sé com habría jugat vosaltres, nord i sud no eran mals jugadors i van perdre (o deixar de guanyar) molts tantos.
Lo "realmente jodido" es que, per mí, ficanme en la pell i escoltan els seus raonaments individuals ni a un ni a l´altre soc capás de donar-li culpa. :oops:

DeepButi
Barretina
Barretina
Entrades: 1385
Membre des de: 12 nov. 2002, 11:30

EntradaAutor: DeepButi » 03 juny 2009, 11:02

Tal com jugo jo Sud no pot portar el Rei de copa perquè el donaré a la sortida de Manilla (si vol que me'l guardi que surti primer d'As).

Basto no en puc tenir (no donaré mai l'As, encara que tingui el Rei).

Per tant ... Manilla d'espasa i espasa i sortirà genial.

txemapenta
Botifarra
Botifarra
Entrades: 131
Membre des de: 14 abr. 2004, 17:11

EntradaAutor: txemapenta » 03 juny 2009, 21:36

Et dono la raó.
Pero, et faré la pregunta així Deep:
Si tu ets sud i t'has quedat amo al or amb 3 basas i tens només la entrada amb 3 copas de rei ¿no et donará la "tentació" de guardarlo, pensan que nord sortira a buscarlo ?.

Sobre el tema del basto no ho veig tan clar, si tens as rei ¿no donarás el as? (no entenc).

DeepButi
Barretina
Barretina
Entrades: 1385
Membre des de: 12 nov. 2002, 11:30

EntradaAutor: DeepButi » 03 juny 2009, 22:41

txemapenta ha escrit:Et dono la raó.
Pero, et faré la pregunta així Deep:
Si tu ets sud i t'has quedat amo al or amb 3 basas i tens només la entrada amb 3 copas de rei ¿no et donará la "tentació" de guardarlo, pensan que nord sortira a buscarlo ?.

Sobre el tema del basto no ho veig tan clar, si tens as rei ¿no donarás el as? (no entenc).

Home, és que a cartes vistes és més fàcil! :roll:

A veure, a pams.

Rei de copes: no. Si el company em surt de Manilla li donaré, sense discusions ni "temptacions", ja fa massa temps que quan alguna jugada em "tempta" ... la cago! Si el company té intenció de tocar una tercera copa, que surti d'As. Si surt de Manilla vol el Rei.
A part, encara té l'As d'espasa per tant possible entrada.
Viceversa ... si jo jugo a Nord em passarà el mateix que als teus amics perquè amb M-A-S sortiré d'As-Manilla i repetiré de tercera copa, per tant pifiada!

Basto: si només tinc As-Rei doncs ... uf ... sí, donaré l'As. Però segueix sent perillosíssim per Nord. N'ha sortit Est i jo a Sud dono l'As, les probabilitats que el Rei sigui a Est són massa altes com per arriscar.

Respecte a la tornada d'oro de Sud jo la veig molt sensata, li queden tres oros ferms i sortint Est (que lògicament porta l'As) les probabilitats d'entrar amb un dels dos Asos són altes. Mala sort que Nord no pot passar la Manilla de basto.
Totes les altres sortides a la segona basa em semblen pitjors.

Què fàcil és a cartes vistes :roll:.

corpetit
Barretina
Barretina
Entrades: 869
Membre des de: 31 des. 2004, 02:07

EntradaAutor: corpetit » 03 juny 2009, 23:28

Bona nit,

Molt bonica la partida, sí senyor.

Penso com en DeepButi, tal i com ha anat el joc, manilla d’espasa i repetir espasa. Encara que a cartes vistes tot és molt més fàcil.

La segona premissa no hi estic d’acord, ja que el company pot tenir perfectament el rei de basto. De la manera que jugo, entregant l’as, es pot tindre el rei (s’entén que tingui aquestes dues cartes soles o amb d’altres de correlatives), en canvi, entregant el rei, no puc tindre l’as (sempre hi ha excepcions, com que m’interessi enganyar el company davant la necessitat, per exemple, que m’obri un altre pal).

Penso que Nord té les dades suficients per encarar-se de manilla d’espasa i repetir:

1.- La més important, com diu en DeepButi, si s’encara de manilla de copa i no li entrega el rei, molt probablement, no el té. Sempre hi haurà excepcions i casos en què la parella estigui molt ben compenetrada i que sàpiguen en tot moment el que es fan.

2.- Pot pensar perfectament que el seu company guarda el rei de basto, però, tal i com ha anat la partida, tot fa pensar, encara que el raonament sigui, en realitat, erroni, que el company no domina el basto. Això és així pel següent:

- Dius que Est només té un basto i no té cap copa. Bé doncs, el descart d’Est, equivocadament, ens donarà la solució correcta. Per què?, perquè quan Nord s’encari de les fermes de copa, haurà de servir, obligatòriament, un oro o una espasa. I això per partida doble (2 descarts).
Què vull dir amb això?
Doncs que si Est surt de cavall de basto i no se’n va de cap basto en les anades que té a la copa (en aquest cas no en té cap més), li faré sempre el basto el seu coll fort, sabent que ha estat ell qui hi ha sortit.

Altre punt a considerar és que, si Oest té 7 bastos i 3 copes. Que han de ser tres copes de rei i cavall i ha de servir el cavall damunt de l’as de Nord. Això voldrà dir que d’oros és molt probable que no en tingui 2. Així doncs, s’haurà descartat d’algun coll quan Sud toqui l’oro per segon cop. Aquesta anada ens pot donar molta informació. És molt possible que marxi d’una espasa, deixant entreveure que no l’aguanta i que precisament és per això que el seu company Est surt amb aquesta alegria de cavall de basto.

Un altre motiu pel qual Sud no pot tenir el rei de copa és que, en entregar Oest el cavall de copa damunt de Nord, Sud, en veure que el seu company Nord té totes les copes, si no s’ha atrevit a donar-li el rei en primera ronda de copa, és obvi que ho hauria de fer en aquesta segona ronda ja que, primer jugarà Oest, entregant el cavall. Nord pot, i ha de pensar, que el seu company, de tenir el rei de copa, ara sí que li donaria, en veure clarament que ell les té totes.

Per eliminació, Nord només pot tocar l’espasa de manilla i repetir. Si resulta que el seu company no té l’as d’espasa i no pot entrar, mala sort, almenys no perdrà la manilla i el seu company potser podrà carregar algun tantet.

Manquen algunes dades com els descarts d’Est i possiblement d’Oest. També és molt important si els jugadors són habituals i si la partida és lliure o obligada. Si és lliure, el meu company habitual Nord sabrà perfectament que no pot tocar mai de la vida la copa o, en cas contrari, sabrà si guardo el rei de copa i m’interessa moltíssim plegar, tot i que ell me l’ha demanat (en les obligades no ho pot saber al 100 %).

Ah, jo de Sud, probablement, també hagués repetit l’oro a la segona, tenint en compte que tindria 2 possibles entrades.

Ho he reduït tant com he pogut. Ho sento, Adéu.

corpetit
Barretina
Barretina
Entrades: 869
Membre des de: 31 des. 2004, 02:07

EntradaAutor: corpetit » 05 juny 2009, 14:10

Bona tarda,

txemapenta, he llegit per segon cop el cas que exposes i segons el que comentes:

Oest té: 7 bastos, 2 oros de rei i 3 copes de rei.
Est: 1 copa, 1 basto, 10 cartes entre ors i espases.
Sud: 5 ors de 9, cavall, 8, 7, 6; as de basto sol; tres espases d’as, dos i tres; i tres copes de 6, 3 i 2.
Nord: semi al oro de sota; sis copes de 9, as sota; tres bastos de 9; i 2 espases de 9 i cavall.

Em sobra una copa. Si Est serveix copa quan Nord s’encara de manilla, el seu company Oest no pot tindre 3 copes.
He suposat que Est no en tenia cap de copa. És l’únic que em quadra una miqueta, sinó, algú altre en té una de menys. Oest és l’únic que no pot ser perquè sinó no podria aturar la copa amb el rei. Per això ha de tenir i servir el cavall de copa en segona ronda de copa (damunt de l’as).

Apareix en acció l’anomenada teoria dels colls comunicants, si Est té una copa, Nord o Sud s’ha de desprendre d’una copa però això porta i comporta efectes col·laterals i en cadena, per exemple:
- Si és Sud qui només té 2 copes: potser no té l’as de basto sol, o el d’espasa tan mal acompanyat o un oro més.
Per exemple: si no té l’as de basto sol, llavors potser Oest té 6 bastos i no 7 però, si és així, quina serà la carta que substituirà aquest setè basto? Si és una espasa, probablement la parella Nord-Sud salvaran manilla i as a l’última basa.
I així successivament i amb tots els colls i jugadors.
D’aquí la importància de posar les bases i jugades exactament tal i com han anat. Per res més.

A més, dius que Oest serveix oro a la segona basa, si és així, queda clar que el joc d’Oest és el comentat més amunt.
Oest no tindrà doncs, cap anada en tota la partida. Est, tal i com dius, surt de basto tan sols per l’anada que té Nord d’aquest mateix pal.
Nord no sap si el seu company guarda el basto, però la sortida és dels contraris i cap d’ells no se n’ha desprès de cap (Oest perquè no ha gaudit de cap anada i Est perquè no en tenia cap més).

Per això deia que jo tocaria espasa pensant, equivocadament, que qui domina el basto és Est i no pas Oest.

Per eliminació, només li queda tocar l’espasa. Sembla que les cartes li diuen això, ara, evidentment, pot pensar i fer el que vulgui.

Adéu.

corpetit
Barretina
Barretina
Entrades: 869
Membre des de: 31 des. 2004, 02:07

EntradaAutor: corpetit » 05 juny 2009, 22:21

Bona nit,

Uix, m'havia oblidat una cosa:

... A més, dius que Oest serveix oro a la segona basa, si és així, queda clar que el joc d’Oest és el comentat més amunt:
    - 7 bastos de rei, 2 oros de rei i 3 copes de cavall i rei.

Oest no tindrà doncs, cap anada en tota la partida. Est, tal i com dius, surt de basto tan sols per l’anada que té Nord d’aquest mateix pal.

Si Oest té aquest segon oro, Sud 5 més, i Nord 1, per obligació, Est n’ha de tindre 4 d’as.
Si hem quedat que Est no pot tindre cap copa i té un basto, això voldrà dir que té 7 espases. Almenys 6 si finalment té una copa (i torna a entrar en joc la teoria del colls comunicants).

Amb un mínim de 6 espases, Est, tenint 2 sortides no en fa cap d’espasa?
No toca mai l’espasa tenint-ne 6 o 7 de sota i rei (i possible entrada amb l’as d’oro)?


Adéu.

txemapenta
Botifarra
Botifarra
Entrades: 131
Membre des de: 14 abr. 2004, 17:11

EntradaAutor: txemapenta » 05 juny 2009, 22:33

pozí.....sobra una copa.
He estat rumian com va ser i apostaria que era nord quin portava 5 en comte de 6 o sigui 5 copas de 9 as , semi al or, i 3 de 9 al basto i a la espasa encara que podría ser est.......
Ostras no men recordo si es est com tu dius.....
Sí tens raó canvia una mica.....de fet jo "que estic más pallá que paquí" si soc nord amb 5 de 9 as no surtiré de 9 mai.....o surtiré de as, 9 i tornar o per sota de 9 as depen de com em vingui la inspiració del mument.
De totas formas sigui amb 12 copas o amb 13 el meu "kid" de la questió es: es pot guanyar amb un joc 40 tantos o perdren 2 ...les cartes poden estar col.locades de forma tan "malparida" que de jugarlas d'una manera, no necesariament be ni mal.lament, o un altra pot canviar, i molt, el marcador pero no per aixó cal buscar "culpables".
.


Torna a “Normes del joc i tàctiques de primer nivell.”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 41 visitants

cron